Busongeluk Zwitserland: 28 doden, van wie 22 kinderen

In Sierre in het Zwitserse kanton Wallis is gisteravond een Belgische schoolbus verongelukt. Daarbij vielen 28 doden, van wie 22 kinderen, gemiddeld 12 jaar oud. Negen kinderen hebben de Nederlandse nationaliteit (update: het zijn er tien). Het is nog niet duidelijk of ze bij het ongeluk zijn omgekomen of gewond zijn geraakt (update: er zijn zeven Nederlandse kinderen omgekomen). Zij zaten op de basisschool ’t Stekske in de Belgische plaats Lommel, net over de grens bij Eindhoven.

De kinderen waren met school op skivakantie geweest in Zwitserland. De bus was op de terugreis en bracht de leerlingen terug naar twee basisscholen in Lommel en Heverlee. In de bus zaten ruim 50 mensen: kinderen en begeleiders. Ruim twintig kinderen raakten gewond. Reddingswerkers hebben de hele nacht slachtoffers met helikopters naar ziekenhuizen in Wallis, Bern en Lausanne gebracht. De Belgische regering heeft twee legervliegtuigen ingezet om de ouders naar Zwitserland te brengen en gewonde kinderen terug te halen. De bus reed frontaal tegen een veiligheidsnis in de tunnel. Hoe het ongeluk gebeurde, is nog niet duidelijk. Er was geen ander voertuig bij betrokken.

facebook share facebook share

7 Reacties // Reageer

7 thoughts on “Busongeluk Zwitserland: 28 doden, van wie 22 kinderen

  1. armand

    Een vrachtwagen met wc papier moet 90 km/u rijden en een bus met personen mag 100 km/u rijden waar zit de logica , Ze mogen inhalen bij regenweer en op een 2 vak baan , misschien niets te maken met dit ongeval maar er moet toch eens over nagedacht worden .

      /   Reply  / 
  2. Laurens

    Intriest voor iedereen dat dit weer is gebeurd en dat er weer zoveel doden bij te betreuren zijn. Toch sta ik er niet van te kijken. Ik ben zelf al 30 jaar beroepschauffeur en heb hiervan 3 maanden gewerkt als pendelschauffeur tijdens skivakanties. Ik ben ermee gestopt omdat geen paard dit kan volhouden. In het nieuws wordt dan wel gezegd dat de tachograaf voldoende rust aangaf maar in die rusttijd is de chauffeur verplicht om de bus schoon te makem, wat ruim een uur kost. Dan naar het hotel, eten, 3 tot 5 uur slapen en dan weer een nacht rijden. Dit soort ongevallen gebeurd dan ook vrijwel altijd met pendeldiensten. Daarbij moeten er eisen gesteld worden aan de chauffeurs. Ik zag veel mensen zoals leraren, boeen of fabrieksarbeiders die graag rijden en in het weekend een wintersportpendel doen om wat bij te verdienen. Daarbij rijden de meeste buschauffeurs door de week korte afstanden van 100 tot 200 km per dag en in het weekend even 1800. in 2 dagen. Ook stond ik er versteld van dat er van de 11 chauffeurs in het bedrijf waar ik zat, niet een chauffeur wist hoe er sneeuwkettingen gelegd moesten worden, en dat ze in ruim 10 jaar ijd nog nooit kettingen hebben hoeven te leggen. Ik moest tijdens mijn eerste reis al 5 keer kettingen leggen omdat het anders onverantwoord was. In de wintersportgebieden zag ik dat er heel veel bussen met zomerbanden stonden, en sommige zelfs op kale zomerbanden. Vergeet maar alle keurmerken die je op de bussen ziet staan, het maakt het echt niet veiliger hoor!!!

      /   Reply  / 
  3. luna

    wij leven allemaal mee met het ongeluk dat er gebeurt is en wij zijn messchien geen familie leden maar we leven mee alsof we een familielid zijn van de slachtoffers waarom nu waarom is het ongeluk gebeurt heel veel medeleven met de ouders en familie leden nog veel sterkte xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      /   Reply  / 
  4. gabriela

    Ik ben héél verdrietig voor de kinderen, de ouders , familie … want ik ben ook ongeveer een maand geleden in saint-Luc (zwitserland)geweest samen mat het zesde leerjaar en het was PRET maken ! wij zijn in het zelfde hotel gebleven wij hebben het hetzelfde gedaan als deze klas die een ongeval hebben meegemaakt ! We zij ook door dezelfde tunnel gereden . ik vind het héél erg spijtig dat dit ongeval gebeurt is ( iedereen vind dit ! ) we leven allemaal met jullie MEE !! nog véél sterkte !!! xx-jes Gabriela !! <3

      /   Reply  / 
  5. Ezee

    Allereerst mijn medeleven voor alle betrokkenen; ik kan alleen maar sterkte toewensen.
    Secundair valt mij op dat ik nog niemand heb gezien die de tunnel waar het ongeluk gebeurt is eens onder de loep heeft genomen. Zover mij bekend is er nergens in Europa een wegdeel te vinden waarbij haaks naast de rijbaan een dikke betonnen muur (lees:obstakel) wordt neergezet die vanaf de rijbaan vrij bereikbaar is zonder dat er iets van een vangrail of andere beschikbare vang barrière voor wordt geplaatst; die stoeprand die er in deze tunnel voor ligt leidt alleen maar tot het lanceren van een snel naderend voertuig. In mijn optiek is een ongeval met ernstige afloop hier voorgeprogrammeerd en is het mij dan ook onbegrijpelijk hoe zoiets veilig kan worden bevonden door officiële instanties die de veiligheid maximaal zouden moeten garanderen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>