Hubble spot sterrenstelsel op recordafstand van 13,4 miljard lichtjaar

IMG_20160516_112158De ruimtetelescoop Hubble heeft het verst verwijderde sterrenstelsel ooit gevonden: GN-z11, op een afstand van 13,4 miljard lichtjaar bij ons vandaan. Toen was het heelal nog maar 400 miljoen jaar oud. Het sterrenstelsel in ongeveer 150 miljoen jaar ouder dan de vorige ‘recordhouder’: EGSY8p7, dat augustus vorig jaar door Leidse astronomen werd ontdekt op een afstand van 13,23 miljard lichtjaar van ons vandaan.

Het stelsel GN-z11 is ongeveer 25 keer kleiner dan de Melkweg; de massa van alle sterren bij elkaar is ongeveer 1 procent van het gewicht van de Melkweg. Het aantal sterren in BN-z11 groeit echter hard: er worden twintig keer zoveel sterren geboren als momenteel in de Melkweg. Daardoor is het stelsel uitzonderlijk helder, waardoor Hubble het relatief makkelijk kon ontdekken.

Geen reacties // Reageer