Hubble ontdekt verste supernova tot op heden

De Hubble Space Telescope heeft een supernova ontdekt die tot de verste ooit geldt. Een supernova is een ster die aan het eind van zijn leven explodeert. Daarbij komt veel licht vrij. De supernova UDS10Wil explodeerde meer dan 10 miljard jaar geleden, toen het universum nog jong was. Hij wordt vernoemd naar de 28e Amerikaanse president en heet SN Wilson. Het onderzoeksteam heeft al meer dan honderd supernova’s ontdekt, die tussen de 2,4 en 10 miljard jaar gelden ontstonden.

Deze nieuwe recordhouder geeft ‘een kijkje in het vroege heelal en biedt belangrijke nieuwe inzichten in hoe deze sterren exploderen’, aldus de onderzoekers. Wat een supernova veroorzaakt, is bijvoorbeeld nog niet bekend, al hebben wetenschappers er hun theorieën over bedacht. ‘We kunnen nu theorieën testen over hoe betrouwbaar deze ontploffingen zijn, om de evolutie en uitbreiding van het heelal beter te leren begrijpen.’ De SN Wilson hoort tot het supernovatype Ia, de helderste en meest waargenomen soort. Hij is slechts 4 procent verder verwijderd dan de vorige recordhouder, maar gaat opnieuw 350 miljoen jaar verder terug in de tijd.

Geen reacties // Reageer