Stijgend milieubewustzijn in Europa – 70% van de reizigers verkiezen moderne bussen boven auto

In lijn met de European Mobility Week 2017 (16 – 22 September) worden de eerste resultaten van twee onderzoeken over de impact van langeafstandsbussen op het reisgedrag en het milieu gepubliceerd. De instituten IGES en IFEU (Institute for Energy and Environmental Research) hebben, in samenwerking met FlixBus, 3577 personen geïnterviewd en 483 bussen onderzocht. Beide studies zullen midden oktober 2017 worden gepubliceerd (bron: persbericht).

Terwijl momenteel de discussie en schandalen over uitstootcijfers de auto-industrie bezighoudt, zijn alternatieve mobiliteitsconcepten zoals FlixBus aan een opmars bezig. Sinds de oprichting in 2013 heeft FlixBus langeafstandsbussen onderdeel laten worden van het openbaar vervoer en van de nationale en internationale mobiliteitsmix. Met hoogfrequente verbindingen en groeiende netwerken overal op het Europese continent heeft de voormalige startup de manier van reizen veranderd.

Het “FlixBus effect”: 70% kiest bij langeafstandsreizen bewust voor de bus i.p.v. de auto

Duurzaamheid heeft een stijgende invloed op de vervoersmiddelkeuze van de consument. Volgens de eerste resultaten van IGNES verkiest ruim 20% van de reizigers de bus boven andere vervoersmiddelen vanwege milieuvriendelijkheid. 70% van de FlixBus klanten heeft minstens af en toe toegang tot een auto.1 Bettina Engert (Director Corporate Communications, FlixBus): “Consumenten kiezen meer en meer voor “shared mobility” alternatieven. We zijn ervan overtuigd dat we aan een milieuvriendelijke verandering in mobiliteitsgedrag kunnen bijdragen. Reizigers die FlixBus boven hun eigen auto verkiezen hebben een directe impact op het milieu. We zijn trots om deel uit te maken van het groeiende bewustzijn voor groene, milieuvriendelijke mobiliteit.”

Groen reizen van deur tot deur en duurzaamheidsnormen in de sector

In samenwerking met lokale MKB-partners, opereert FlixBus een vloot van meer dan 1.200 groene bussen. Volgens de onafhankelijke IFEU-studie,  is meer dan 80% van de FlixBus vloot EURO6 genormeerd. Ter vergelijking; deze norm wordt maar door 10% van de totale Duitse touringcarsector gevoerd. De moderne vloot en de hoge gemiddelde bezettingsgraad maken de FlixBussen tot een van de meest duurzame vervoersmiddelen in vergelijking met de auto, het vliegtuig en de trein.3 Volgens een internationale enquête onder de FlixBus-klanten, bereikt driekwart van de reizigers de bushalte per OV, per fiets of lopend.

Meer dan 3 miljoen FlixBus-gebruikers compenseren CO2-uitstoot van hun reis

Als eerste aanbieder van langeafstandsbussen biedt FlixBus zijn klanten de mogelijkheid hun CO2-uitstoot van hun reis al tijdens het boekingsproces te compenseren. In samenwerking met atmosfair is het mogelijk om de uitstoot van broeikasgassen voor elke rit exact te berekenen en door middel van één klik tijdens het boekingsproces te compenseren. Het compensatiebedrag – dat gemiddeld tussen 1 en 3 procent van de ticketprijs ligt – komt bovenop de ticketprijs en wordt tijdens de boeking betaald. Ruim 10% van de meer dan 30 miljoen FlixBus klanten per jaar kiezen ervoor om hun CO2 uitstoot te compenseren. In 2017 zullen de CO2 compensaties atmosfair’s VN-geaccrediteerde Gold Standard project “energy-efficient stoves” in Rwanda ondersteunen.

FlixBus neemt deel aan European Mobility Week met #GoGreenChallenge

In lijn met de European Mobility Week en de World Car Free Day (22 September), is FlixBus een challenge gestart en vraagt aan haar 1,5 miljoen Facebookfans om hun bijdrage om deze planeet groener te maken en hun bijdrage op social media te delen met de hashtag #GoGreenChallenge. Onder de beste bijdragen wordt een prijs van “onbeperkt FlixBus reizen” verloot. Het onbeperkte reizen is beperkt tot één jaar en een waarde van €5.000. Meer informatie is te vinden op: www.flixbus.nl/gogreenchallenge.

1: IGES Institut GmbH (2017): „Sozialstruktur Fernbusmarkt Deutschland“, data-analyse van midden juli tot midden augustus 2017, 3577 respondenten
2
: FlixBus (2016), internationaal bushalte onderzoek, data analyse tussen 1-3-2016 en 18-3-2016 en 21-11-2016 en 11-12-2016.
3
: ifeu (2017): Fabian Bergk et al; Umweltbilanz FlixBus; in opdracht van FlixBus

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>