NASA: zeven Aarde-achtige planeten ontdekt

Sterrenkundigen hebben buiten ons zonnestelsel zeven planeten ontdekt die op de aarde lijken. Ze zijn ongeveer net zo groot als onze aarde en op een aantal planeten is het klimaat zodanig dat er vloeibaar water kan voorkomen, een voorwaarde voor leven. De ontdekking werd gedaan door Michaeël Gillon, een onderzoeker uit Luik, maar de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA maakte het nieuw bekend.

De zeven planeten draaien om de dwergster TRAPPIST-1 en bevinden zich allemaal in de leefbare zone rond deze ster, die is vernoemd naar het TRAPPIST telescoop-netwerk waarmee Gillon en collega’s op zoek zijn naar planeten waarop leven mogelijk kan zijn. De dwergster is ongeveer net zo groot als Jupiter, beduidend kleiner dan onze zon, en ook ongeveer de helft koeler. Daardoor hebben de planeten een gemiddelde temperatuur die vloeibaar water mogelijk maakt. De omlooptijd van de zeven planeten is extreem kort: 1,52 tot 13 dagen.

Vervolgonderzoek moet meer uitsluitsel geven over de samenstelling van de atmosfeer van de zeven planeten. Mocht er leven zijn, dan zal het lang duren voor we met onze buren kunnen kennismaken, want de dwergster staat 39 lichtjaar van ons vandaan. Het zonnest3lsel staat in het sterrenbeeld Waterman.

Geen reacties // Reageer