Top van de internationale nieuwsmedia luidt renaissance van kwalitatieve journalistiek in

In de Amsterdamse Beurs van Berlage is donderdagavond de 17e editie van de internationale conferentie News Xchange afgesloten met een urgente maar hoopvolle toon. 590 vertegenwoordigers van internationale nieuwsorganisaties bespraken hun toekomst en daarbij werd geen enkel lastig onderwerp geschuwd. Er is een wereldwijde crisis in het vertrouwen, een explosie van nepnieuws en veel onkunde over de werking van social media. Juist daarom is er weer een groeiende behoefte aan controleerbare feiten en aan kwalitatieve waarheidsvinding. De kwalitatieve journalistiek beleeft daardoor een herwaardering, een (nieuwe) renaissance. Zo werd geconcludeerd tijdens de tweedaagse conferentie (bron: persbericht).
 -
Een indrukwekkende line-up van meer dan 50 topsprekers, van onder andere CCN, BBC, Al Jazeera, AP, Bloomberg News, Reuters, Facebook, Google en Twitter, uit verschillende hoeken van de internationale nieuwsmedia lieten zien met welke ontwrichtende ontwikkelingen zij te maken hebben en welke concrete oplossingen zij daarvoor bedacht hebben of nog moeten bedenken.
-
“Het herstel van serieuze journalistiek is onze publieke opdracht,” aldus Mark Little van Storyfull. “Dat kan alleen als we het verdienmodel niet leidend laten zijn en het publiek weer waarde hecht aan kwalitatieve journalistiek. De nieuwsfilters van vandaag de dag zijn niet je social media vrienden of familie, het zijn machines: algoritmes! We moeten eerst iets doen aan deze ‘social media ongeletterdheid’ om het vertrouwen in de kwalitatieve journalistiek te herstellen”.
-
“In dit tijdperk van fake news hebben we geen marge meer voor fouten” aldus CNN’s Tommy Evans. “Het is dus extra belangrijk om de tijd te nemen het feitelijk correcte nieuws te brengen. Ik ben dus minder bezorgd om niet steeds als eerste de primeur te hebben, ik wil dat we het bij het rechte eind hebben”.
-
Ook Facebook werkt hard om de gevaren van een betrouwbare nieuwsgaring te verkleinen. “Fake news en nep accounts zijn de etterende ziekte van social media” aldus Campbell Brown, hoofd nieuwssamenwerkingen van Facebook. Twitter werkt hier ook aan en biedt perspectief. “Een leugen kan de wereld over reizen, maar de waarheid net zo goed” vertelde Peter Greenberger van Twitter. “We doen ons best om ervoor te zorgen dat alle informatie op ons platform kwalitatief en betrouwbaar is”.
-
De voormalig politiek leider van ‘Alternatieve für Deutschland’ zette de taak van de journalisten nog even scherp neer. “Wanneer de journalistiek niet langer de spiegel van de maatschappij is kan zij niet meer opereren als de vierde macht. Dus breng geen persoonlijke meningen maar informeer met feiten. Word geen politici, blijf journalisten”.
-
De internationale publieke omroepen hebben daarbij een onderscheidende rol. “Publieke omroepen hebben niet het alleenrecht op kwaliteit maar ze hebben wel een grotere verantwoordelijkheid voor het leveren van die nu zo noodzakelijke journalistieke kwaliteit” aldus Noël Curran, director general EBU.
-
News Xchange is een initiatief van de European Broadcasting Union (EBU) en wordt ondersteund door verschillende nieuwsorganisaties en dit jaar in het bijzonder door de Gemeente Amsterdam. In 2018 zal News Xchange voor de 18e editie afreizen naar Edinburgh (Schotland) waar de BBC als host-partner de vertegenwoordigers van nieuwsorganisaties ontvangt.
-
Enkele andere toonaangevende sprekers waren:
-      Julie Pace, Associated Press (AP) Bureau Chief, Washington DC
-      Margarita Simonyan, RT (voormalig Russia Today) Editor-in-Chief, Moskou
-      Tirana Hassan, Amnesty International crisis response director
-      Jacqueline Simmons, Bloomberg News Executive Editor of Global Business
-
Bekijk hier het hele programma van News Xchange 2017 voor alle sprekers en de specifieke onderwerpen die zij hebben belicht.
-

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>