Coca-Colaflesje viert honderdste verjaardag

Het iconische Coca-Cola flesje is honderd jaar oud. In 1915 ontwikkelde de Root Glass Company in Terre Haut, Indiana het ontwerp met de beroemde contouren, toen de Coca-Cola Company meerdere fabrikanten vroeg een ontwerp te maken dat kenmerkend voor Coca-Cola moest worden. Het flesje moest zo speciaal worden dat het bij alleen een aanraking al zou worden herkend en visueel zichtbaar bleef als het in scherven kapot was gevallen.

 

Earl R. Dean van Root Glass Company liet zich inspireren door de afbeelding van een cacaoboon om de Encyclopedia Britannica. Dat gebruikte hij voor het ontwerp van het prototype, dat de Coca-Cola Company uitverkoos. Dit prototype werd echter niet geproduceerd, omdat de omtrek in het midden groter was dan van de bodem. Dat zou de flesjes teveel laten wiebelen op de sorteerband. Toen Dean beide diameter even groot had gemaakt, was het Coca-Colaflesje geboren, zoals wij dat nu nog kennen. In 1916 was het flesje in de handel. Flesjes en materialen veranderden in de loop der jaren, maar de contouren bleven altijd dezelfde.

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>